Az egységes szakmai érdekképviselet erősítése érdekében a Magyar Tűzoltó Szövetség (MTSZ) egyeztető értekezletet tartott az önkormányzati tűzoltóságok részére november 5-én Budapesten. Dobson Tibor, az MTSZ elnöke a megnyitójában leszögezte: nem ígérvényeket hallgatni és ígéreteket tenni jöttek el, hanem hogy megtalálják azokat a legfontosabb momentumokat, alappilléreket, amik mentén mindenki előnyére tovább tudnak haladni.
Simon Miklós, az Országgyűlés Honvédelmi és Rendészeti Bizottságának alelnöke elmondta: "a katasztrófavédelem átalakítása néhány éve zajlik. Azt nem mondom, hogy minden simán ment, de eddig szép eredményeket sikerült elérnünk. Azonban még rengeteg probléma és gond van, amit meg kell oldanunk, az ország biztonságának az érdekében olyan döntéseket kell meghozni a következő időszakban, hogy az önkormányzati tűzoltóságok milyen lehetőségeket kapjanak, merthogy mind a bér tekintetében, mind pedig az eszközfejlesztés tekintetében sajnálatos módon van lemaradás."
Simon Miklós úgy véli, az elmúlt időszakban nagy előrelépés történt a korábbiakhoz képest, de ez nem elegendő. Az alelnök szerint az átalakulás, javítás érdekében szükséges javaslatokat össze kell szedni, de csak olyan javaslatokkal célszerű az Országgyűlés elé fordulni, amelyek egybehangzanak a katasztrófavédelem fejlesztésének országos tendenciájával, és az állam az ország anyagi helyzetében képes fedezni.
Bérczi László tű. dandártábornok, országos tűzoltósági főfelügyelő ismertette, hogy a jelenleg működő 60 önkormányzati tűzoltóság 542 településen 1,1 millió ember mentő tűzvédelméről gondoskodik. Felhívta a figyelmet, hogy a készenlétben tartott I-es gépjárműfecskendők átlagéletkora 16 év, a tartalék gépjárműfecskendőké 32 év. A hivatásos tűzoltó-parancsnokságoknál 54 gépjármű selejtezése várható, ezek felújítás után újra rendszerbe állhatnak. Az országos tűzoltósági főfelügyelő azonban arról még nem tudott beszámolni, hogy ez hogyan és milyen mértékben segítene az önkormányzati tűzoltóságokon.
Hogyan tovább?
Az önkormányzati tűzoltóparancsnokok a helyi sajátosságok figyelembevételével némiképp eltérő véleményen voltak a fejlődés irányáról. Az értekezleten felmerült, hogy hivatásos tűzoltói szintű az elvárás, de ez a főfoglalkozásúak bérében nem mutatkozik meg. Komoly problémák adódnak az utánpótlással, kevés az önkéntes, és a pályázati forrásokhoz való hozzájutás is nehézkes.
Az Önkormányzati Tűzoltóságok Országos Szövetsége (ÖTOSZ) is egyre súlytalanabbá vált, már csak az önkormányzati tűzoltóságok valamivel több, mint fele tömörül az érdekképviseleti szervezetbe. Előrelépés ugyan, hogy a Magyar Tűzoltó Szövetség Önkormányzati tagozatát már az ÖTOSZ adja, de az önkormányzati tűzoltóságok összefogása, együttgondolkodása nélkül hatékony érdekképviselet nem képzelhető el. A 2018-as költségvetésre pedig már most készülni kell.
Kiegészítés:
A cikkben nem olvasható ugyan, de elhangzott még, hogy miért is kevés az önkéntes. Az országban, de még Bátaszéken is többen jelentkeznek önkéntesnek, aztán kiderülnek a feltételek: a kötelességek -mint például az állandó ellenőrzések, amik olyan szakmai felkészültséget várnak el egy önkéntestől mint egy főállású hivatásostól-, plusz a próbariasztások, beérsz-e időben, az alkoholszondás ellenőrzések - úgy helyileg mint a felettes szerv által. Ezután bizony az önkéntes jelentkezőt soha többet nem látjuk. Ez nem olyan, mint egy átlagos egyesület: ha van kedvem csinálom - ha nincs akkor meg nem. Ezt bizony életforma 365 napon keresztül. Bátaszéken 15-20 ember képes erre jelen pillanatban - minden tisztelet az övék!
Bátaszék Tűzoltóság gépjárművei:
Renault Aquadux 4000 - 7 éves melyet a Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt -től kaptunk.
Bátaszék Mercedes 1017 - 1977-es (39 Éves) Besigheim testértelepülés Tűzoltóságától vette az egyesület TETT és egyéb támogatásból.
Bátaszék Mercedes 813 - 1979-es (37-éves) Besigheim testértelepülés Tűzoltóságától kapta az egyesület cserébe a Magirus –ért, ami azóta a Mercedes Múzeumban megtekinthető Stuttgart-ban. Itt szeretném megjegyezni, hogy Európában az utolsó olyan tűzoltó autó ebből a típusból, ami még használatban van tűzoltóságoknál tűzoltásra. Többek között könyvben is fellelhető: Mercedes-Benz Werkfeuerwehrwe in Europa Georg Stefan Hagemann írásában jelent meg és a Bátaszéki Tűzoltóságon megtekinthető.
N.T.
forrás: bataszek.net Tűzoltó Blog